Nem olyan régen elhívtak egy óvodába, ahol arról tartottam előadást, vagy inkább arról beszélgettünk, hogy az óvodáskorú gyerekekre mi jellemző, mire is számíthatnak a szülők, akik ilyen korú gyerekkel, gyerekekkel vannak együtt. Sok érdekes dolog kiderült, hogy min is mennek keresztül ezek az ovisok. Talán a pszichológiai változások mentén érthetővé válik, miért is jellemzőbb ebben a korban a szorongás, "dolgoktól" való félelem.

Ahogy a szülői értekezleten bevezettem a témát, szinte minden fej bólogatott, amikor a félelmeket emlegettem. Abban voltak különbségek, hogy melyik gyerek mitől fél, de abban egyet értettek, hogy előfordulnak néha rémálmok, vagy félelmek különböző lényektől (boszorkány, szörny, szellem, sárkány), sötétségtől, stb. De mi minden történik ilyenkor a gyerekekkel, hogy ilyen félelmetesnek kezdik látni a világot?

Először is elkezd kialakulni a belső szabályozás. Ezeket mint a játék, mind a napi cselekvések során sajátítja el. Ez annyit jelent, hogy azok a kérések, utasítások, szabályok, szokások, amiket eddig meg kellett csinálnia, be kellett tartania, azokat elkezdi magáévá tenni. Utánozza a szeretett személyt, megfigyeli a világot, és sajátjává teszi azt, hogyan viszonyuljon hozzá. Úgymond belsővé válik az irányítás, ami már nem attól fog függeni, hogy valaki ott áll, és mondja neki, vagy ellenőrzik, hanem fontos lesz a gyereknek, hogy olyat tegyen, úgy tegye, amit és ahogyan a hozzá közel álló személyek.

Most ez kicsit túláltalánosítottnak hangzik, így nézzük egy kicsit közelebbről. Az óvodások szeretnek utánozni. AZt játsszák, amit a felnőttek csinálnak, és szeretnek "segíteni" a házimunkában -néha a szülőket kicsit hátráltatva. Ennek két funkciója is van.

Az egyik pont az előbb emlegetett belsővé tétel. Ahogy gyakorolja azt az adott viselkedést, egy idő után olyan, mintha ezt ő találta volna ki. Egy gyermeklélektan könyv egyik példája (Mérei-Binét: Gyermeklélektan), mikor a kisgyermek édesapja polcáról leveszi a könyvet. Az apa intő jelzést ad, elveszi a könyvet, és visszateszi a helyére. A gyerek újra próbálkozik, mikor is az aoa ránéz, a gyerek tudja, hogy nem szabad, és az apa visszateszi a könyvet a helyére. Ezután a gyermek ez rengetegszer megismétli, mitha keresné a határokat. Ilyenkor ismétli a szabályt, egyre többször hallja, szembesül vele. Ekkor következik egy váltás. A könyv kihúzása közben saját maga kezdo utánozni a tiltó mozdulatot, majd a könyvet kiveszi. Itt már próbálja magának mondani a szabályt, de még ez bizonytalan. Ebből játékot csinál, és kihúzza a könyet, tiltó jelzést mutat magának, majd visszatolja a könyvet, és ki-be húzza. Ezzel oldja az akadályozottság -hogy nem kaphatja meg a könyvet- feszültségét. Végül sok sok gyakorlás után eljut oda, hogy nem veszi ki a könyvet. Ahhoz, hogy ez a folyamat végig menjen, nagyon fontos az érzelmi kapcsolat. Olyan személytől, akihez nem kötődik, nem fog ilyen szabályokat, értékrendet megtanulni azonosulás útján, maximum félelemből, amelyet csak adddig tart, míg a félelmet keltő személy jelen van. Fontos az állandóság is, mely mind a szabályok, mind a személyek állandóságára, elérhetőségére vonatkozik.

Az utánzásnak van egy másik funkciója is: feszültséget old, csökkent.  A szeretett személy hiányát ellensúlyozza azzal, hogy utánozza őt, megjeleníti őt, mintha ott lenne. A testvérféltékenységet is tudja magában így csökkenteni, hiszen a testvért utánozva kicsit olyanná válik, mint ő, és olyan embert nem annyira lehet utálni, aki olyan, mint mi.

A gyerekek eközben elkezdenek távolodni szüleiktől, és míg csecsemőként a biztonsághoz a szülő jelentléte szükséges volt, óvodás korra már megbírkózik a szeparációval, különválással, és képes a behelyettesítésre, vagyik más személy, vagy tárgy (plüss maci, pelus) is képes megnyugtatni őt.

Ezzel ellentétesen megjelenik az agresszió bennük, amely a cselekvést korlátozó tilalmak kapcsán kerül felszínre. Ilyenkor a gyerekek nem képesek ezt az indulatot késleltetni, vagy a fantáziában kiélni ("bárcsa esne a gödörbe"), hanem azonnal, cselekvésesen fejezi ki (csíp, rúg, harap, kiabál, stb.).

Az azonosulás, illetve belsővé tétel és az akadályozottság kapcsán megjelenő agresszió mellett megjelenik az óvodásokban egy félelem: a szeretet elvesztésétől való félelem. Mivel annyi korlátozás, szigorúság, tilalom, irányítás, kényszerítés jelenik meg ebben az időszakban, képesek egy rosszalló pillantást, egy mosolymegvonást is a szeretet elvesztésének megélni. Emiatt a megfélemlítés és szeretetmegvonás ebben az időszakban kimondottan szorongató élmény a gyerekek számára.

Látható, hogy sok minden történik a gyerekekkel három és hat éves korukban. Itt még nem is tértem ki a nemek különválasztására, nemi identitás alakulására, ami szintén jelen van ebben az időszakban. Már így is elég feszültséggel teli változás van jelen ahhoz, hogy megjelenjenek az óvodáskori szorongások. Ezek tehát megjelenhetnek rémálmok formájában, de lehet, hogy fél a sötétben, vagy szörnyektől, vagy lényektől. Vagy egyszerűen az elalvás nehezen megy, vagy felriad, vagy bepisil. Ezek egy szintig teljesen érthetőek ebben az időszakban.

A megjelenő félelmek sokszor mesebeli lényekhez kapcsolódnak. Felmerül a kérdés, hogy akkor ne meséljünk nekik? Hiszen ha nem hall a sárkányról, nem fog félni tőle. Azt hiszem nem árulok el titkot, ha elmondom, nem ennyire egyszerű a helyzet. A mesék szereplői szimbolikusan kifejezik azt a belső feszültséget, azt a konfliktust, amit a gyerek aktuálisan átél. Ezért nagyon jól lehet a mesék szintjén reagálni ezekre a félelmekre. A gyerekek saját érzelmi és értelmi szintjüknek  megfelelően tudják választani a mesét. Abban a legkisebb herceg, aki legyőzi a szörnyű sárkányt, őket szimbolizálja, ahogy megküzdenek az adott nehézségükkel, félelmükkel. Sok olyan történet, amelyben a félelmetes lényekkel meg lehet küzdeni, ahol az ellenség legyőzhető, a gyerekek elsajátítják a megküzdés technikáját. Ez azért nagyon fontos, mert így más helyzetekben is a megoldást fogja keresni, és önállóan is képes lesz megoldani a helyzeteket.

Mivel nagyon sok minden történik ebben az időszakban, és amúgy is félnek a szeretet
elvesztésétől az ovisok, kimondottan fontos az érzelmi biztonság megélése. Ennek főképp cselekedetekben kell megnyilvánulnia, hogy tudja a gyerek, mindig számíthat arra, hogy mi történik, képes felismerni a szabályokat, elfogadják őt, és képesek megnyugtatni, biztonságba helyezni őt. Így amellett, hogy ösztönözzük a helyzetek megoldására, leküzdésére szimbolikus majd valóságos terepen, éreznie kell, hogy van mögötte egy szerető család. Társnak kell lennünk mellette, mint a mesékben jelenlevő segítőknek, akik eszközöket adnak a főhősnek, de végül mégis nekik kell megküzdeni a sárkánnyal.

Címkék: alvás szorongás félelem fejlődés sötétség megküzdés óvodás szeparáció utánzás azonosulás

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekmosoly.blog.hu/api/trackback/id/tr654310543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása