Az utóbbi időben kissé fogyatkozott a bejegyzéseim száma. Tulajdonképpen nem írtam az utóbbi két hónapban semmilyen új bejegyzés. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem olvastam olyan cikket, könyvet, amit érdemes lenne megmutatnom, vagy ne lenne olyan élményem, ami a gyerekekkel kapcsolatos, és új ötleteket adhat szülőknek. Egyszerűen csak pihentem. Ezt az időt más elfoglaltságokkal töltöttem. Ez ma tudatosult bennem, mikor egy interjút olvastam a Psziché Magazinban a Baktay házaspárral. Ők párokkal foglalkoznak, mégis az egyik alapgondolat, amit párterápiájuk során közvetítenek, a gyerekekre is jelentősen kihat, és még az én pihenésemmel is összefügg. Legalábbis szerintem.

A házaspár mind a saját párkapcsolatukban, mind a terápiájuk során fontosnak tartja, hogy a párok időt töltsenek el együtt, kettesben. Ez nem újdonság, hiszen sokan írják, mondják, és még az én bejegyzéseimben is említettem már, hogy fontos a szülők közötti "feleség-férj" szerep megélése is a "szülőszerepen" túl. A gondolat azért volt érdekes számomra, mert nem csak azt a részét hangsúlyozzák, hogy ez a kettejük közti kapcsolatot erősíti, hanem azt is, hogy ez mennyire pozitívan hat a gyerekek életére. Így innentől kezdve a "gyerekek lepasszolása" már nem csak pihenés, hanem a család harmóniáját segítő kikapcsolódás. Főképp csecsemőknél szoktak nagyon intenzíven kifáradni a szülők, de ez az évek során bármikor előfordulhat, hiszen a gyerekek nevelése folyamatos, intenzív feladat. Mégis mikor kis szünetet kérnek benne a szülők, sokszor lelkiismeret-furdalással jár. Hiszen ez nem önzőség? A házaspár együtt akar lenni, kiközösítve a gyereket? A szülőknek kicsit elegük van a gyerekből és kell egy kis levegő? Szegény gyerekek le vannak passzolva, és megélik, hogy nincs rájuk szükség?

Ezek mind olyan kérdések, gondolatok, amiket teljesen más szemszögből érdemes megvizsgálni. A Baktay házaspár szerint jobb egy kis együttlét, és a gyerekektől való "becsömörlés" esetén ezt meglátni, és pihenőt kérni, mint hogy annyira frusztrálttá váljanak a párok, hogy pár év alatt elhidegüljenek, összevesszenek, elváljanak. Szerintem azt is fontos még idevenni, hogy egy fáradt, nyűgös anyuka, vagy egy feszült, ideges apuka ugyanúgy nem tud a gyerekével foglalkozni, mint aki fizikailag sincs ott. Sőt! AZ ilyen helyzeteket mindannyian ismerjük, és általában pont ilyenkor éli meg a gyerek, hogy igazságtalanul kikap, vagy nem értékelik, stb. Ezzel a gondolattal talán már nem is tűnik annyira rossz lépésnek, ha a szülők kettesben töltenek időt, míg a gyerek(ek) valahol máshol tartózkodnak. Ez a lépés egyáltalán nem a rossz szülőség mérője. Sokkal inkább arról szól, hogy tudnak figyelni magukra és a családra egyszerre.

Amikor azt írtam, hogy elegük van a gyerekekből, becsömörlöttek, stb. természetesen nem szélsőségesen értettem. Valószínűleg nem is kellene külön megemlítenem, mert mindannyian ismerik ezt az érzést. De nehogy félreértés történjen: olyan helyzetekre gondoltam, ahol a szülők igenis nagyon szeretik gyermekeiket, és igenis velük akarnak lenni, és sok energiát tesznek bele a szülőség megélésébe. És emellett megjelenik egy kis gondolat, hogy jó lenne pihenni, hogy kicsit sok ez most. Persze ez inkább egy hisztis nap után, este, mikor már aludna, de a kicsi még fent van, vagy reggel, mikor még aludna, de a nagyobb gyerek már fenn van. Természetes, hogy nem is a gyerekből sok, hanem kicsit a gyereknevelésből. Fontos észrevenni ezt az érzést, és felvállalni magunkban, párunkkal szemben. Mert csak akkor tudnak erre reagálni, és újra közel kerülni a gyerekhez.

Talán kicsit erőltetett, de  mindenesetre távoli gondolat, hogy a bloghoz hasonlítom a gyereknevelést. Én egy hónapra is, vagy akár többre is félre tudom tenni, míg gy gyerek egy életen át tartó projekt. Mégis azt éltem most meg, amit biztosan meg fogok élni anyaként is: néha a kevesebb, az több. Hiszen ha kipihenten, újratöltekezve, lelkesen írok, akkor azzal többet tudok adni az olvasóknak. Ugyanígy egy szülő is, aki kipihent és lelkes, és érzékeny a gyermekére, sokkal jobb kapcsolatot tud építeni, sokkal jobb élményeket tud a gyereknek adni. Ha van lehetőségük, pihenjenek is!

Címkék: gyerek pihenés nélkül kettesben harmonikus szülőszerep lepasszolni

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekmosoly.blog.hu/api/trackback/id/tr844699798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása